Viertakt van Volkswagen

In 1986 kwam er een grote technische verbetering door middel van de toepassing van schroefveren in de achterwiel-ophanging.
Een jaar daarna volgde een nieuwe ruitewisser en een voorruit van gelaagd glas.
In mei 1990 – na de val van de muur – deed uiteindelijk de viertaktmotor in de Trabant zijn intrede.
Het was een 1043 cc-motor van Volkswagen, onder licentie geproduceerd in de Barkas-fabriek te Chemnitz, toen nog Karl-Marx-Stadt geheten.
Met zijn bovenliggende nokkenas, stelvrije kleppen en elektronische ontsteking maakte de Trabant 1.1 een grote technische stap.
Spoedig volgde ook een nieuwe vierversnellingsbak.
Om de motor in te kunnen bouwen moest ook het onderstel worden aangepast.
Voor werd een MacPherson-ophanging toegepast met een stabilisator en schijfremmen.
Achter werd de as versterkt.
In het interieur verscheen een nieuw dashboard.

 

In het prototype-stadium, veel eerder, had de Trabant al deelgenomen aan de autosport, voor het eerst tijdens de Wartburg-rally in oktober 1957.
Dat was weliswaar buiten mededinging, maar de wagens haalden de finish.
Die deelname bleek het begin te zijn van een lange rij wedstrijddeelnemers in zowel binnen- als buitenland. Daarbij werden vaak goede resultaten behaald: klasseoverwinningen en soms zelfs een overall-zege.
Nu had de Trabant in zijn klasse nauwelijks enige concurrentie, omdat de meeste wagens door hun grotere cilinderinhoud in een andere groep deelnamen.
De wedstrijden werden in 1960 professioneel aangepakt door de oprichting van een speciale sportafdeling van de Trabant-fabriek.
Een eerste overwinning werd al in 1961 behaald tijdens de Hanseat-rally in West-Duitsland.
Daarbij ging het niet alleen om snelheid, maar ook om regelmatigheidsetappes.

Leave a Reply