Zuinig Profil part two
Vervolgens kwam Peugeot met een inspuituitvoering van die motor onder de naam XS.
Deze had een vermogen van 105 pk en gaf de wagen een maximumsnelheid van 182 km per uur.
Ten slotte bracht Peugeot een GTI uit, die technisch veel overeenkomst vertoonde met de 205 GTI.
Voorzien van dezelfde 130 pk sterke 1905 cc-motor was de 309 GTI-auto met 206 km per uur even snel als de 205.
Wat de rij-eigenschappen betreft, deed hij weliswaar iets onder voor de 205 GTI, maar echt hinderlijk was dit niet.
Ook in het interieur, dat van de GT was overgenomen, deed de 309 GTI niet zo spectaculair aan als de 205.
De 309 was, door zijn moeilijke concurrentiepositie, niet zo succesvol als de 205 en de in 1987 uitgebrachte 405.
Midden 1989 onderging het model daarom een uitgebreide vernieuwing, nadater inmiddels 900.000 exemplaren van waren gemaakt.
De 309 kreeg een andere achterklep.
In tegenstelling tot vroeger liep de klep door tot aan de bumper, wat het in- en uitladen van de bagage veel gemakkelijker maakte.
Er werden nieuwe achterlichten gemonteerd in de stijl van de 405 en aan de voorkant werd de gril iets gewijzigd.
In het interieur werden het stuurwiel en het dashboard onderhanden genomen, met als resultaat een wat degelijker aanzicht.
In het motorenprogramma veranderde eveneens het nodige.
Er kwam een 1361 cc-motor bij, die in de plaats kwam van de overige kleine motoren.
Voorzien van een injectie¬systeem en een geregelde drieweg-katalysator, leverde deze motor 80 pk, goed voor een maximumsnelheid van 170 km per uur.
Nieuwe motor
Voorts kwam Peugeot met een 1769 cc turbomotor.
Eerder had deze al in de 405 zijn opwachting gemaakt.
In de 309 kwam deze motor bijzonder goed tot zijn recht.
Hij leverde hoge prestaties en had een laag geluidsniveau.
Met 78 pk bleek de SRD Turbo 175 km per uurte kunnen halen.
Het opvallendste nieuwe model was natuurlijk de 309 GTI 16.
Deze voorzag Peugeot van de 160 pk sterke zestienklepper uit de 405.
Het kostte de Peugeot-technici heel wat moeite deze motor in te bouwen, maar dankzij een speciaal uitlaatspruitstuk en kanteling van de radiateur lukte het uiteindelijk toch.
Het resultaat mocht er zijn: de 309 GTI 16 had een perfecte wegligging, een snelle acceleratie en een maximumsnelheid van maar liefst 220 km per uur.
Dit model was min of meer een wolf in schaapskleren, want op de licht¬metalen wielen, mistlampen en de voor- en achterbumper na, zag hij er net zo uit als een gewone 309.