Zuinig Profil part one
Dezelfde motor van 64 pk plaatste Peugeot in de GL Profil, een speciale uitvoering van de 309, waarbij veel aandacht aan de stroomlijn was besteed.
Daarmee werden de ideeën uit de VERA Profil opnieuw toegepast.
Zo monteerde men een afdichtingsplaat onder de motor en achter onder de auto, alsmede een kleine spoiler op de achterklep en gesloten wieldoppen.
Dat leverde een luchtweerstandscoëfficiënt op van 0,3 tegenover 0,34 voor de overige modellen.
Mede dankzij de zuinige afstelling van de motor gebruikte de Profil inderdaad erg weinig benzine.
Dat ging echter niet ten koste van het prestatieniveau: de maximumsnelheid was met 165 km per uur iets hoger dan bij de GR.
De GR kon ook met een motor van 1580 cc en 80 pk worden geleverd en bereikte dan 170 km per uur.
Een wat luxere uitvoering werd aangeboden onder de naam SR.
De liefhebbers van wat extra pit en sportiviteit werden bediend met de GT, die voorzien was van een 105 pk sterke motor van 1905 cc.
De GT had een maximumsnelheid van 190 km per uur en was compleet uitgerust, zoals met centrale deurvergrendeling.
Twee uitvoeringen
Eind 1986 verscheen de dieseluitvoering in het aös-proqramma in twee uit-voeringen: GLD en GRD.
Beide waren voorzien van de 1905 cc-motor die ook in de 305 werd toegepast.
De 65 pk gaven de wagens een maximumsnelheid van 160 km per uur.
Hun onderstellen waren, met zwaardere schokdempers. en langere veren en stabilisatoren voor en achter, goed aangepast aan het grotere gewicht van de dieselmotoren.
Het bleken bijzonder vlotte wagens te zijn. Ze koppelden goede prestaties en een prima trekkracht in de vijfde versnelling aan een laag brandstofverbruik.
Begin 1987 werd de 309 ook als driedeursmodel leverbaar met dezelfde motorkeuze als bij de vijfdeursuitvoering.
Net als bij de 205 waren deze wagens in de typeaanduiding herkenbaar aan de X.
Daarnaast kwamen er enkele modellen bij.
Er kwam een automaat die was voorzien van een viertraps-ZF-bak in com¬binatie met de 1580 cc-motor.