Nissan CUE-X
Op de Autotentoonstelling van Genève van 1986 maakte de Nissan CUE-X zijn Europees debuut.
Het was een prachtig gelijnd prototype van de hand van Tomokazu Tokuda.
In 1984 zette Tokuda de eerste schetsen op papier. Het hart van de auto bestond uit een in lengterichting geplaatste V6-motor van 3 liter inhoud, met 24 kleppen, vier bovenliggende nokkenassen en een dubbele turbo.
Deze krachtbron werd volledig door een computer gestuurd.
Een freonkoeler behandelde de gecomprimeerde inlaatlucht.
Voor het enorme vermogen van meer dan 300 pk, wordt vierwielaandrijving toegepast.
Het koppel werd, afhankelijk van de rij-omstandigheden, over de voor- en achterwielen verdeeld.
De spoilers waren inklapbaar en werden elektronisch gestuurd, al naargelang de rijsnelheid en de weersomstandigheden.
Ook bij de regeling van de automatische versnellingsbak, de vier-wielbesturing, het antiblokkeer-systeem, de rembekrachtiging en de vering, speelde de computertechniek een belangrijke rol.
Voorts was de CUE-X uitgerust met een laserradar om de afstand tot de voorligger te bewaken en een satellietnavigatiesysteem.
Of deze Nissan ooit in productie zal kunnen, is de vraag. Wat de techniek betreft is hij er klaar voor.
Goed werk. Dankjewel