De eerste Turbodiesel

Een jaar later (1978) zorgde Peugeot weer eens voor een primeur, door als eerste in een personenwagen een turbodiesel te monteren.
De 604 0 Turbo gebruikte de 504-diesel met een inhoud van 2304 cc en was voorzien van een uitlaatgascompressor van Garrett.
Deze compressor was geschikt om 100.000 omwentelingen per minuut te maken en leverde vanaf een toerental van 2000 toeren per minuut een laaddruk van 0,6 bar.
Het voordeel van zo’n turbo lag vooral in de vergroting van het beschikbare koppel: bij 2000 toeren per minuut nam dit met zo’n 40% toe.
De 80 pk gaven de 604 een maximumsnelheid van 144 tot 157 km per uur, afhankelijk van het type transmissie.
Men kon kiezen uit een vier of vijf versnellingen en een automaat.
Natuurlijk was 604 0 Turbo een stuk trager dan de benzineuitvoering, maar hinderlijk was dit niet.
De souplesse van de motor was ruim voldoende om plezierig te kunnen toeren zonder voortdurend te hoeven schakelen.
Een kruissnelheid van 120 à 130 km per uur kon moeiteloos worden aangehouden.

Een verder voordeel bleek het brandstofverbruik te zijn, dat aanzienlijk lager was dan bij de benzine-V6.
Oorspronkelijk verkocht de 604 goed: eind 1976 waren er 43.513 exemplaren afgezet.
In 1977 viel de vraag echter terug naar ongeveer 25.000 stuks per jaar tot aan 1980.
Dankzij de dieseluitvoering met zijn fiscale voordelen ging in Frankrijk de verkoop weer wat omhoog, maar de eind 1979 uitgebrachte 505 betekende het begin van het einde voor de 604.
Halverwege 1980 kwam er een wat meer luxe uitvoering onder de aanduiding STI, herkenbaar aan zijn fraaie lichtmetalen velgen.
De diesel werd eveneens in deze uitmonstering geleverd, als SRD Turbo.
De standaarduitvoering werd voortaan GRD Turbo genoemd.
De carburateuruitvoering verdween eind 1981.

In 1983, toen de verkoopcijfers al minimaal waren geworden, probeerde men het nog met een aanpassing.
Er kwam een grotere V6-inspuitmotorvan 2849cc, die 155 pk leverde en de 604 onder de type-aanduiding GTI 195 km per uur liet lopen.
Ook de turbodiesel kreeg een zwaardere motor van 2498 cc met 95 pk en heette toen GTD.
Het mocht niet baten en eind 1985 ging de 604 definitief uit productie.
De 604 had als handicap, dat hij was ontworpen vóór de oliecrisis met een naar verhouding weinig zuinige zes-cilindermotor.
Toen de wagen eenmaal op de markt kwam, was zo’n ontwerp eigenlijk achterhaald.
Anderzijds heeft de 604 toch wel een rol van betekenis vervuld in die zin, dat Peugeot ermee vertegenwoordigd was in een marktsegment, waarin men na 1945 niet meer in aanwezig was geweest.

Leave a Reply